Dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Home  >>  Dieta  >>  Dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Dzienne zapotrzebowanie energetyczne

   Dieta   Lipiec 20, 2016  No Comments

Coraz więcej osób deklaruje, że zależy im na aktywnym i zdrowym trybie życia. Niestety nie wszyscy mają świadomość, jak ważna jest znajomość współczynnika CPM dla właściwego odżywiania się. Nasza dieta powinna być dostosowana do codziennego wydatku energii. Aby go wyliczyć trzeba uwzględnić swój wiek, stan zdrowia oraz rodzaj aktywności fizycznej.

Co to jest CPM?
Całkowita Przemiana Materii (w skrócie CPM) to innymi słowy dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, a więc całodobowy wydatek energetyczny organizmu. Znając poziom swojego CPM, jesteśmy w stanie określić, ile kalorii powinniśmy dostarczać sobie podczas poszczególnych posiłków w ciągu dnia. Aby znać wielkość CPM trzeba ustalić wpierw Podstawową oraz Ponadpodstawową Przemianę Materii. Te dwie wielkości pokazują, jak wiele energii potrzeba organizmowi do wykonywania swoich codziennych czynności. Warto wiedzieć, że nasze zapotrzebowanie energetyczne zależy od wielu czynników fizycznych i psychicznych. Jeśli zależy nam na utrzymaniu swojego organizmu w dobrej kondycji, powinniśmy przestrzegać sugerowanego wydatkowania energetycznego dla swojej grupy wiekowej.

Jak obliczyć zapotrzebowanie energetyczne dla swojego organizmu?
Przeciętny człowiek może mieć problem z przeliczeniem, ile kalorii powinien przyjmować, by jego ciało mogło normalnie funkcjonować. Dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pokazują, że średnie zapotrzebowanie energetyczne dla mężczyzny wynosi około 2500, zaś dla kobiet 2000 kcal. Jeśli zależy nam na profesjonalnym obliczeniu swojego CPM, powinniśmy udać się do lekarza lub dietetyka czyli specjalisty do spraw zdrowego żywienia.

Jak uzyskać równowagę energetyczną?
Zachowanie równowagi energetycznej zapewnia właściwe funkcjonowanie organów wewnętrznych, metabolizmu, układu hormonalnego i odpornościowego. Pamiętajmy, że prowadząc aktywny tryb życia spalamy więcej kalorii niż przyjmujemy i w efekcie zmniejsza się masa naszego ciała. Z kolei siedzący tryb życia prowadzi do przyjmowania zbyt dużych ilości kalorii i skutkuje zwiększaniem się masy ciała. Aby ustrzec się przed chorobami związanymi z nadciśnieniem, chorobami serca, cukrzycą typu II, czy zaburzeniami hormonalnymi należy zwiększyć poziom swojej aktywności fizycznej i rozsądnie przyjmować dzienną dawkę kalorii wraz z pożywieniem. Nagła zmiana trybu życia i ilości spożywanych kalorii może wiązać się zbyt gwałtownymi spadkami podstawowej przemiany materii. Dlatego dietetycy zalecają zmienić przede wszystkim swoje nawyki żywieniowe i spożywać mniejsze porcje, ale częściej niż tradycyjnie – czyli trzy razy dziennie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *