Nasze potrzeby pokarmowe zmieniają się z wiekiem. O czym musimy pamiętać?

Home  >>  Dieta  >>  Nasze potrzeby pokarmowe zmieniają się z wiekiem. O czym musimy pamiętać?

Nasze potrzeby pokarmowe zmieniają się z wiekiem. O czym musimy pamiętać?

   Dieta   Sierpień 1, 2015  No Comments

Na to, jakich składników odżywczych potrzebuje nasz organizm, wpływa wiele czynników. Jednym z tych najważniejszych jest nasz wiek. Wiadomo, że im starsi jesteśmy, tym większe staje się nasze zapotrzebowanie na niektóre witaminy oraz minerały. Jak powinna wyglądać dieta osoby starszej? Jakie witaminy i minerały zaczynają odgrywać szczególnie ważną rolę w przypadku osób starszych?

Na początek – ograniczenia!
Warto zacząć od tego, że im starsi jesteśmy, tym mniej sodu może przyjąć nasz organizm. Jego spożycie powinno zostać znacznie ograniczone, a maksymalna dawka dzienna to 3g. Dlaczego z wiekiem sód może się okazać niebezpieczny? To sprawka nerek, które w przypadku osób starszych nie są w stanie usuwać w porę nadmiaru sodu z organizmu. Ograniczona powinna też zostać witamina A, którą organizm z wiekiem wchłania coraz lepiej. Warto też podkreślić, że wolniejsza przemiana materii sprawia, że dieta osób starszych powinna być dietą znacznie mniej kaloryczną, niż dieta osób młodych. Czy starość musi się wiązać tylko z ograniczeniami? Nie! Są przecież i takie witaminy oraz minerały, które w jesieni życia powinny się pojawiać w naszej diecie w jeszcze większych ilościach.

Witaminy i minerały, których dawki należy zwiększać z wiekiem
Lista substancji, których spożycie z wiekiem należy zwiększyć, jest znacznie dłuższa. Jednym z najważniejszych minerałów, których spożycie należy zwiększyć z wiekiem, jest wapń. Jego niedobory są wyjątkowo groźne dla kobiet po menopauzie, choć osteoporozy nie można traktować tylko i wyłącznie jako kobiecej przypadłości. Bez względu na płeć z wiekiem coraz gorzej przyswajamy wapń, a jego niedobory prowadzą do poważnego osłabienia kości. Dieta osoby starszej musi zatem uwzględniać obecność nie tylko mleka i jego przetworów, ale i ciemnozielonych warzyw liściastych. Ze względu na coraz większe potrzeby naszych kości oraz problemy związane z przyswajaniem wapnia, rośnie też zapotrzebowanie na witaminę D. Wątroba oraz jaja są zatem kolejną grupą produktów, które z biegiem czasu powinny zająć bardzo ważne miejsce w naszym menu. W walce z wolnymi rodnikami świetnie sprawdza się „witamina młodości”, czyli niezastąpiona witamina E. Jej doskonałym źródłem są pestki słonecznika, zarodki pszenne oraz takie owoce, jak awokado oraz mango. Podobnie jak witamina E, tak i witamina C świetnie sobie radzi z wolnymi rodnikami. Dodatkowa jej zaleta jest korzystny wpływ na nasz układ immunologiczny oraz na stan tkanki łącznej. Cytrusy, ziemniaki i pomidory są cennym źródłem tej witaminy, choć do diety włączone powinny też zostać brokuły. By nasza pamięć oraz nasz układ nerwowy mogły na dłużej zachować swą sprawność, niezbędne staje się sięganie po większe ilości witaminy B 12. Znajdziemy ją w rybach, mleku oraz nabiale, dobrym jej źródłem będą też mięsa: wołowe i wieprzowe. Sięganie po te produkty zmniejszy ryzyko wystąpienia udaru mózgu, a w wielu przypadkach może też korzystnie wpłynąć na nasz nastrój. Warzywa strączkowe to kolejne produkty, które musi uwzględnić dieta starszej osoby. To dzięki nim do organizmu trafia większa ilość kwasu foliowego, wyjątkowo ważnego w profilaktyce zawału serca.

Dieta osoby starszej wymaga wprowadzenia kilku niezbędnych zmian. Dzięki temu można sprawić, że witaminy i minerały w odpowiednich ilościach będą trafiały do naszego organizmu, a to z kolei pomoże nam uchronić się przed wieloma groźnymi chorobami. Pamiętajmy, że zdrowe odżywianie w jesieni życia staje się wyjątkowo ważne, zatem dietetycznych zaleceń specjalistów nie można lekceważyć.

Źródło: Scandale-Catering.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *