Świeże owoce i warzywa w naszej diecie

Home  >>  Dieta  >>  Świeże owoce i warzywa w naszej diecie

Świeże owoce i warzywa w naszej diecie

   Dieta   Wrzesień 30, 2016  No Comments

Warto pamiętać, że owoce i warzywa zawierają mnóstwo składników odżywczych, zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, chronią przed nowotworami i naturalnie wzmacniają naszą odporność. Co więcej świeże owoce i warzywa zawierają całe mnóstwo witamin, które trudno dostarczyć organizmowi w inny sposób. Czy powinniśmy jednak spożywać je zawsze w postaci nieprzetworzonej? Wszystko zależy od pory roku, rodzaju owoców i przede wszystkim stanu naszego zdrowia.

Zdrowe jedzenie surowych owoców
Świeże owoce i warzywa zawierają do 95% wody, są więc bardzo niskokaloryczne, działają moczopędnie oraz doskonale zaspokajają pragnienie. Zawierają węglowodany, witaminy, sole mineralne oraz cenne dla organizmu ludzkiego włókna pokarmowe. Świeże owoce i warzywa najlepiej jest spożywać w sezonie letnim i jesiennym, kiedy pochodzą one od sprawdzonych producentów i smakują najlepiej. Pamiętajmy, że większość owoców i warzyw nim trafi na nasze stoły ma styczność ze środkami chemicznymi i różnego rodzaju pasożytami, dlatego przed zjedzeniem na surowo należy je dokładnie umyć i wypłukać. Zimą i wiosną świeże owoce czy warzywa to w naszym kraju towary sprowadzane z zagranicy. Niestety wiele z nich może zawierać sporo substancji szkodliwych i pochodzić z niepewnych źródeł. Dlatego w tym okresie dietetycy zalecają korzystać z owoców i warzyw mrożonych, przetworów oraz spożywać duże ilości warzyw w postaci kiszonek. Jak spożywać świeże owoce w sezonie, by zachowały jak najwięcej swoich składników odżywczych? Polecane są zwłaszcza w formie surówek i sałatek z niewielkim dodatkiem oleju roślinnego, lub jogurtu (ułatwiają one przyswajanie witaminy A i E).

Które owoce i warzywa są szczególnie zdrowe?
Zdaniem dietetyków do najzdrowszych polskich owoców zalicza się jagody, borówki, jeżyny i maliny. Zawierają one mnóstwo antocyjanów, które poprawiają ukrwienie naczyń odżywiających siatkówkę oka i łagodzą objawy zmęczenia oczu. Jeśli chodzi o warzywa to najwięcej właściwości zdrowotnych wykazują te w jaskrawych kolorach: czerwone, pomarańczowe, żółte, zielone i niebiesko-fioletowe, bo są bogate w antyoksydanty, czyli zwalczają w naszym organizmie wolne rodniki. Niestety nie wszystkie osoby mogą jeść owoce i warzywa w surowej, nieprzetworzonej postaci. Pacjentom borykającym się np. z chorobami trzustki, lekarze zalecają spożywanie owoców i warzyw poddanych krótkiej obróbce termicznej w parowarze lub piekarniku. Pamiętajmy, że każdy z nas powinien zachować zdrowy umiar w jedzeniu świeżych owoców i warzyw. Ich nadmierne spożycie może przyczyniać się do zakwaszenia organizmu i powodować uciążliwe wzdęcia. Zbyt duża ilość świeżych owoców i warzyw w diecie zdecydowanie nie służy zdrowiu cukrzyków, albo osób, które pracują nad redukcją swojej masy ciała.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *