Wakacyjna spożywcza rozpusta

Home  >>  Dieta  >>  Wakacyjna spożywcza rozpusta

Wakacyjna spożywcza rozpusta

Kiedy nadchodzi lato a wraz z nim pora urlopów i wakacji, często zapominamy
o racjonalnym odżywianiu się i ulegamy tzw. spożywczej rozpuście. Sami chętnie korzystamy z przydrożnych sklepów z fast-foodami i smażalni rybnych a dzieciom kupujemy duże ilości gofrów, lodów i sztucznie słodzonych gazowanych napojów. Okres letni nie powinien kojarzyć się z restrykcyjną dietą i wyrzeczeniami od sezonowych smakołyków. Wystarczy pamiętać o kilku zasadach żywieniowych, które uwzględniają letnie warunki pogodowe
i stanowią uzupełnienie wzmożonej aktywności fizycznej. Nie od dziś wiadomo, że wakacje powinno się spędzać na wędrówkach i uprawianiu różnych sportów, a nie ,,leżeniu plackiem” na nasłonecznionej plaży.

1. Postawmy na produkty lokalne i sezonowe.
Wakacyjne podróże to dobra okazja ku temu, by urozmaicić swoje posiłki i spróbować dań regionalnych. Planując swoje letnie menu, dobrze też postawić na sezonowość – przecież to właśnie w tym okresie najlepiej smakują i najzdrowsze są polskie warzywa oraz owoce. W czasie lata postawmy na potrawy ze świeżego szpinaku, bobu, kalafiora, czy fasolki szparagowej, a na deser skosztujmy truskawek, malin, brzoskwini czy czereśni. Zdrowe odżywianie jest szczególnie istotne na wyjazdach z małymi dziećmi. Zamiast frytek, pizzy, hamburgerów i naleśników postarajmy się wybrać dla swojej pociechy coś ciekawego, co będzie bogate w składniki odżywcze i doda jej sił do aktywnego wypoczynku.

2. Zachowujmy bezpieczeństwo kupowania i przechowywania żywności.
Latem należy zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo kupowanej żywności, bo podczas wysokiej temperatury bardzo szybko się psuje. Zrezygnujmy z kupowania mięsa, ryb i nabiału od sprzedawców, którzy nie przechowują ich w warunkach chłodniczych. Ważne jest również dokładne mycie warzyw i owoców przed jedzeniem. Szczególnie groźne w skutkach jest spożywanie niemytych owoców leśnych, bo mogą znajdować się na nich jaja pasożytów przenoszonych przez zwierzęta leśne. Jeśli nie mamy na wakacjach dostępu do lodówki, nie róbmy zakupów na zapas albo postawmy na jedzenie w sprawdzonej restauracji czy mlecznym barze.

3. Pamiętajmy o odpowiednim nawodnieniu organizmu.
O dostarczaniu sporej ilości płynów powinny pamiętać szczególnie ludzie starsi oraz dzieci. Regularne uzupełnianie płynów w organizmie może uchronić nas przed groźnym w skutkach odwodnieniem. Najlepszym napojem na gorące letnie dni jest woda mineralna z cytryną i miętą. Warto mieć je ze sobą podczas wakacyjnych wypraw i unikać sztucznie barwionych i słodzonych soków czy napojów gazowanych.

4. Rozsądnie kupujmy gofry i desery lodowe.
Zjedzenie jednego gofra nie będzie oznaczać rozpusty. Kupując ten słodki przysmak wybierzmy raczej ten z owocami, bo zawiera o wiele mniej kalorii niż gofr ze śmietaną. Jeśli chodzi o lody i desery lodowe, postawmy na lody bez dodatków lub z owocami. Te okraszone polewami, posypkami i bitą śmietaną to ogromna bomba kaloryczna.

5. Spożywajmy produkty zawierające dużo witamin A, C i E.
Podczas lata mnóstwo czasu spędzamy na świeżym powietrzu i co za tym idzie jesteśmy narażeni na działanie silnych promieni słonecznych. Zbyt intensywne opalanie się może przyczynić się do zasłabnięć, pogorszenia się stanu skóry, a nawet poważnych zmian barwnikowych. Warto wiedzieć, że oprócz popularnych preparatów z filtrami słonecznymi, pomocne będzie również właściwe odżywianie. Wybierajmy więc warzywa i owoce zawierające znaczną ilość naturalnych przeciwutleniaczy czyli witamin A, C i E. Zabezpieczą one nasz organizm przed działaniem wolnych rodników.

Jak widać zdrowe zasady odżywiania nie muszą wiązać się z całkowitą zmianą wakacyjnych nawyków. Cieszmy się ze smaków lata, ale jedzmy i pijmy z rozsądkiem, pamiętając że w tym okresie z rytmem naszego życia najlepiej współgra dieta lekkostrawna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *